Treceți la conținutul principal

Îndreptar de Scrabble. VI. Variante ale partidei de Scrabble duplicat


  Din Scrabble de la A la Jocher de Ninel Aldea

Partea a şasea. Variante ale partidei de Scrabble duplicat

Regulile de bază sunt aceleaşi ca la partida de Scrabble duplicat clasic. Regulile specifice sunt menţionate la fiecare gen.

DUPLICAT TOP

Clasamentul se alcătuieşte pe baza numărului de depuneri-top (topul sălii, dacă se arbitrează cu un program de scrabble), realizate de fiecare jucător.
Criterii de departajare în caz de egalitate a numărului de depuneri-top:
– Pentru fiecare jucător se adună numărul de depuneri-top ale tuturor jucătorilor în tururile în care şi el are depuneri-top; se clasează mai bine jucătorul care are această sumă mai mică.
– Punctajul total al depunerilor-top realizate; se clasează mai bine jucătorul care are punctajul mai mare.
Penalizări pentru avertismente. Pentru 4 avertismente tehnice se scade un top, pentru 7 avertismente tehnice – 2 topuri, pentru 10 – 3 topuri ş.a.m.d.
Avertismentele tehnice se dau numai în tururile în care jucătorul a realizat o depunere-top.
Avertismentele disciplinare se dau oricând în timpul partidei.
Tactica este simplă: ori totul, ori nimic!

DUPLICAT ELIPTIC

În fiecare tur arbitrul extrage şi anunţă 8 litere, fiecare jucător putând utiliza cel mult 7 dintre acestea.

DUPLICAT TACTIC

Autori: Grigore Radu Scurtu şi Tudor Canţer, anii 1980
Grigore Radu Scurtu
G.R. Scurtu
Tudor Dan Canter
T.D. Canţer

În fiecare tur se extrag şi se anunţă 2 grupe de câte 7 litere, făcându-se 2 depuneri succesive, (câte o depunere cu litere din fiecare grupă). Suma celor 2 depuneri trebuie să fie cât mai mare.
Ordinea utilizării celor 2 grupe este la alegere sau poate fi impusă la cererea expresă a organizatorului.

Fiecare grupă trebuie să conţină cel puţin o vocală şi o consoană, cu excepţia finalului partidei, când partida poate continua şi dacă condiţia este îndeplinită numai la o grupă, dacă în stoc nu mai sunt vocale sau consoane. Grupele care nu îndeplinesc condiţia de mai sus sunt corectate imediat, ca la partida de Scrabble
duplicat clasic.
În finalul partidei, dacă mai sunt litere în ambele grupe, partida continuă în mod obişnuit; dacă mai sunt litere doar într-una din grupe, partida continuă ca la partida de Scrabble duplicat clasic. Dacă în ambele grupe au rămas numai consoane sau numai vocale, partida se încheie. Partida continuă dacă într-o grupă au rămas numai consoane, iar în cealaltă numai vocale.
Timpul de gândire este de 6 minute pentru fiecare tur. Arbitrul anunţă când mai rămâne un minut.
Este genul de partidă de Scrabble duplicat care mai poate fi jucată în concursuri populare, în reviste, ziare etc. În cazul celorlalte variante, topul poate fi găsit în câteva secunde cu ajutorul programelor de calculator.

DUPLICAT COMPLETIV

Între literele anunţate pentru fiecare din tururile 1 – 15 trebuie să fie cel puţin o vocală şi o consoană (jokerul putând fi considerat şi vocală, şi consoană).
În fiecare tur, arbitrul extrage 6 litere, a şaptea fiind aleasă de fiecare jucător dintre literele care mai sunt în stoc.
Dacă în stoc mai este cel puţin un joker, iar un jucător utilizează la o depunere o literă care nu mai este în stoc, fără să o marcheze ca joker, se consideră că a utilizat jokerul, fiind penalizat cu avertisment tehnic.
Dacă în stoc mai este cel puţin un joker, iar un jucător utilizează la o depunere o literă care mai este în stoc, marcând-o ca joker, valoarea literei este zero. Dacă în stoc nu mai este nici un joker, jucătorului i se acordă avertisment tehnic pentru marcare greşită.

Partida este dificilă, necesită o atenţie sporită în comparaţie cu partida de duplicat clasic. Cele mai multe depuneri-top sunt de 7 litere (scrabble). În lipsa unui scrabble sau în locul unui scrabble dubios, rezultate bune se pot obţine jucând prudent prin plasarea în “focarele” deschise (pătrate albastru-închis) a literelor scumpe alese din stoc.

Partida de Scrabble duplicat completiv jucată la Campionatul Naţional de Scrabble Perechi, 1–3 aprilie 2001, Băile Tuşnad:

 




DUPLICAT SUPERJOKER

La fel ca la partida de Scrabble duplicat completiv, cu dife-renţa că se extrag 5 litere, celelalte 2 fiind alese de jucători dintre literele care mai sunt în stoc.
Nu sunt restricţii privind literele extrase.

Varianta este şi mai dificilă decât partida de duplicat completiv.
Se joacă la cluburi sau în concursuri la care participă jucători de elită.

DUPLICAT METAGRAMĂ

În fiecare tur arbitrul extrage şi anunţă 7 litere. Jucătorii pot renunţa la oricare literă dintre cele 7, înlocuind-o cu o altă literă din stoc.
Partida este asemănătoare cu duplicatul completiv, oferind o libertate în plus.

Împărţiţi acest articol prietenilor şi cunostinţelor


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Turneul de Scrabble Timișoara, 29-30 iulie 2006

Turnee memorabile de Scrabble Timișoara 29-30 iulie 2006 Competi ția: Campionatul Na ț ional Individual de Scrabble - Seniori, etapa a IV-a. Organizator: Clubul Sportiv FITT TIM-TEAM Timi șoara . Arena ș i cantonamentul: Casa Tineretului din Timi șoara. Vremea: z ăduh mare, ostoit prin incursiuni periodice la Festivalul Berii, Vinului ș i Pastramei de l âng ă Stadionul Dan Păltinişanu. Foto: Laurian Ieremeiov - organizatorul principal al turneului  Grup de scrabbleri la Timi ș oara 2006  

Dicționarul de cuvinte scurte Vasile Nichiforov

Dicționar de cuvinte scurte Dicționarul Vasile Nichiforov La începutul anului 1990 Vasile Nichiforov anunța realizarea unui Dicționar de cuvinte scurte conceput după principiile riglei de calcul. Câteva pagini din dicționarul Nichiforov, recuperate prin amabilitatea lui Luigi Mara:     Împărţiţi acest articol prietenilor şi cunostinţelor

Scurtă lecție de tactică de Maestrul Sportului Mihai Negrea

Meciuri memorabile de Scrabble Maestrul Sportului Michi vs Waxberry (robot) 598-597 la 9 septembrie 2014 Arena: WordBiz, Internet Scrabble Club , ISC. Dictionary: LOC, time: 60 0 rated, noescape: ON, challenge: Data: 09:Sep:14 În finalul partidei, Maestrul Mihai Negrea, Michi,  îl păcălește tactic pe Waxberry, unul dintre cele mai puternice programe informatice pentru jucat scrabble. Magistrul urzește fără taină o multiplicare cu 6 a literei G, iar robotul, cu sufletul curat, ignoră primejdia și pierde avansul pe care chiar și un cadet ar fi știut să-l apere. Michi - iaaeien                 Waxberry - arnafst 1) CHANGE - addefim         H4 frans 40 - tta?trl 2) 9G med 26      - adefimv 6F tratatUl 61 - sutilnb 3) 5J vafe 59     - adeiimt J2 bulvan 39 - daiplst 4) 10I imediat 74 - aceinoz N8 plastida 70 - ipdibcu 5) O2 cazonei 137 - eilostu O13 cub 68 - aujdiip 6) 11C solutie 68 - ?eennrr